AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان


پرسشنامه غیر رسمی خواندن

پرسشنامه غیر رسمی خواندن (iri )را میتوان به سرعت و راحت اجرا کرد و اطلاعات ارزشمندی در خصوص مهارتهای خواندن دانش آموز ، سطح پیشرفت خواندن ، انواع خطاها ،  فنون رو در رو شدن با واژه های نا آشنا و خصوصیات رفتاری او به دست آورد .

شیوه ی کار با پرسشنامه غیر رسمی به این صورت است که آزمایشگر از میان واژه های کتاب حدود یکصد واژه را انتخاب می کند و آنها را برای کلاس در مجموعه ای فهرست می کند.دانش آموز با صدای بلند واژه هایی از سطوح درجه بندی شده را می خواند و معلم همزمان با او به شیوه ای نظام مند خطاهای او را ثبت می کند. اگر دانش آموزدر مجموعه صد واژه ای بیش از پنج خطا داشته باشد مجموعه های آسانتربه او ارائه می شود تا آنجا که دانش آموز بیش از دو خطا در هر یکصد واژه نداشته باشد . معلم برای بررسی درک مطلب در باره هر مجموعه چهار تا ده سوال از دانش آموز می پرسد. با استفاده از پرسشنامه غیر رسمی خواندن می توان سه سطح خواندن را معین کرد :

1.      سطح خواندن مستقل : دانش آموز قادر است حدود 95درصد واژه ها را تشخیص دهد و به 90درصدپرسشهای مربوط به درک مطلب پاسخ بدهد(این سطحی است که دانش آموز می تواند کتابهای کتابخانه رادر سطح مورد نظر بخواند یا کار خواندن به طور مستقل انجام می گیرد).

2.      سطح خواندن آموزشی : دانش آموز قادر است حدود 90درصداز واژه ای مجموعه را تشخیص دهد و از نظر درک مطلب نیز 70درصد نمره را کسب می کند

3.      سطح خواندن سرخورده : دانش آموز کمتر از 90درصد واژه های مجموعه را می تواند تشخیص دهد و نمره اش در درک مطلب کمتر از 70درصد است (چون در این سطح دانش آموز مطالب را درک نمی کند این سطح برای او دشوار است و نباید در این سطح آموزش برای او صورت گیرد .

 

((برگرفته از کتاب ناتوانی های یادگیری ترجمه دکتر عصمت دانش ))


برچسب‌ها: ارزیابی خواندن با استفاده از مقیاسهی غیر رسمی

تاريخ : جمعه سیزدهم دی ۱۳۹۲ | 20:15 | نویسنده : MOHAMAD HOSSEIN OSTOVARI |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.