الف- منابع عمومي:  

1- زبان (3):

* عمومي:

1- مرور كتاب504 واژه بارونز (همراه با ترجمه فارسي). هرهفته3درس.

2- تست زني از روي كتاب 2700 تست قلم چی (براي داوطلبان گروه منحصرا زبان).

3- خواندن بخش گرامر و تکمیل لغات از کتاب تافل رهنما، تالیف دکتر ابراهیم نظری تیموری.

* تخصصي:

1- استفاده از كتاب "انگليسي براي دانشجويان رشته مشاوره". دكترمنصور كوشا.

2- استفاده از كتاب "متون تخصصي روانشناسي". دكتر محسن طالب زاده.

3- ترجمه مجموعه مقالات مشاوره با گرايشهاي توانبخشي، خانواده، شغلي و مدرسه.

4- ترجمه مجموعه مقالات روانشناسي با گرايشهاي باليني، تربيتي و عمومي.

5- ترجمه مجموعه مقالات مديريت با گرايشهاي آموزشي، تحقيقات، فلسفه تعليم و تربيت و...

2- آمار و روش هاي تحقيق (2):

1- روشهاي تحقيق در علوم تربيتي و روانشناسي. دكتر دلاور

2- روشهاي تحقيق در روانشناسي. دكتر حسن زاده

3- مباني نظري و عملي روشهاي تحقيق در علوم انساني و اجتماعي. دكتر دلاور

4- روشهاي تحقيق و ارزشيابي در علوم تربيتي و روانشناسي. استفان ايزاك. ترجمه: دكتر دلاور

ب- منابع تخصصي:

- مباني مشاوره (2):

1- مقدمات مشاوره دكتر عبدالله شفيع آبادي

2- اصول و روش های راهنمایی و مشاوره دكتر حسيني بيرجندي

3- مقدمه ای بر مشاوره و روان درمانی دکتر سید احمد احمدی



- فنون مشاوره (3):

1- فنون و روشهاي مشاوره دكتر عبدالله شفيع آبادي

2- مفاهيم بنيادي و مباحث تخصصي در مشاوره ديويد گلدارد. ترجمه: سيمين حسينيان

3- راهنمايي و مشاوره شغلي و حرفه اي (نظريه هاي انتخاب شغل) دكتر عبدالله شفيع آبادي

4- پويايي گروه و مشاوره گروهي. دكتر عبدالله شفيع آبادي

5- اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره تحصیلی دکتر حسینی بیرجندی

- نظريه هاي مشاوره (3):

1- نظريه هاي مشاوره و رواندرماني دكتر عبدالله شفيع آبادي

2- نظريه هاي رواندرماني و مشاوره شارف. ترجمه: مهرداد فيروزبخت

3- نظريه ها و روشهاي مشاوره و رواندرماني حوريه بانو رحيميان

4- نظریه های مشاوره جرالدکوری. ترجمه:یحیی سیدمحمدی

- نظريه هاي شخصيت (2):

1- نظریه های شخصيت شولتز و شولتز. ترجمه:یحیی سید محمدی

2- نظريه هاي شخصيت دكتر علی اکبر سياسي

3- نظريه هاي شخصيت جان پِروين. ترجمه: پروين كديور

4- روان شناسی شخصیت دکتر یوسف کریمی

- كاربرد آزمونهاي رواني (2):

1- آزمون سازي و آشنايي با آزمونهاي رواني دكتر ابوالفضل كرمي

2- کتاب آزمون های روانی (جهاد دانشگاهی تهران) خانم فارسی نژاد

3- کاربرد آزمون های روانی دکتر حمزه گنجی

4- روان شناسی و سنجش هوش دکتر حمزه گنجی

5- راهنماي سنجش رواني 1و2 مارنات. ترجمه: دكترپاشاشريفي


* نكات مورد توجه برنامه پیشنهادی:

- طبق اين برنامه تقریبا 10 ساعت براي مطالعه و در عین حال 3ساعت در نیمروز و 1ساعت و30 دقیقه

برای عصر و ابتدای شب زمان آزاد منظور شده است.

- طبق اين برنامه تمام منابع مهم 2درس عمومي و 5درس تخصصي طي 3ماه به اتمام خواهد رسيد. از

این جهت انتظار می رود داوطلب قبل از آغاز فصل پاییز که مرور، نکته خوانی و تست زنی آغاز می شود

به تسلط نسبی برسد.

- ثبات در اجرای برنامه پیشنهادی همراه با نظارت و پیگیری توسط مشاور بسیار می تواند کمک کننده

باشد.



نکات اساسی در استفاده از منابع رشته مشاوره



1- منابع معرفی شده بر اساس اولویت و اهمیت آنها در 10 سال اخیر کنکور سراسری و آزاد فهرست

شده است بنابراین پیشنهاد می گردد بر اساس ترتیب ارائه شده مطالعه گردد.

2- ضرورتی ندارد که تمام منابع فهرست شده مورد مطالعه قرار گیرد. این کار صرفا جهت اطلاع از منابع

مطرح 10 سال اخیر بوده است و معمولا مطالعه دقیق، نکته برداری و مرور سه منبع نخست می تواند

کمک کننده باشد.

3- برای داوطلبان غیرمرتبط ضرورت دارد که در کلاس های حضوری شرکت کنند به ویژه نظریه های

مشاوره و روان شناسی شخصیت که فهم این دو منبع تنها با مطالعه شخصی بسیار دشوار است. در

مورد سه منبع دیگر تخصصی با مطالعه اولیه و مستقل می توان تصمیم بر شرکت یا عدم شرکت در

کلاس را اتخاذ کرد.

4- " کتاب 4000 نکته مبانی، فنون و نظریه های مشاوره" و "بانک سئوالات مبانی، فنون و نظریه های

مشاوره" (مولف: میرسعیدجعفری) جهت تسلط بر سه منبع نامبرده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بنابراین پیشنهاد می شود با مطالعه "اولین" منابع معرفی شده "مبانی و فنون مشاوره" به این کتاب

های پرداخت تا زمان صرفه جویی شده، برای " زبان" و " آمار و روش های تحقیق" اختصاص یابد.

5- اهمیت منابع رشته مشاوره به ترتیب عبارتند از: زبان، نظریه های مشاوره، آمار و روشهای تحقیق،

فنون مشاوره، روان شناسی شخصیت، مبانی مشاوره و در نهایت کاربرد آزمون های روانی که البته

میانگین سالیانه داوطلبان در آن تعیین کننده است. یعنی امکان دارد اولویت آنها در اثر دشواری یا آسانی

تغییر پیدا کند.

6- ضرائب هر یک از منابع در کنار آنها قید شده است که در نتیجه سه درس با ضریب 3 و چهاردرس با

ضریب 2 برای رشته مشاوره وجود دارد.

7- منابع فهرست شده زبان تخصصی، آمار و روش های تحقیق و منابع تخصصی مشاوره را می توان

بطور کامل از انتشارات ساوالان واقع در خیابان انقلاب، روبروی درب اصلی دانشگاه تهران، پاساژ فروزنده

که ویژه کتاب های روان شناسی است خریداری نمود. همچنین کتب عمومی زبان را می توان از

انتشارات جنگل یا رهنما تهیه کرد.

8- پیشنهاد می شود جهت استفاده بهینه از زمان از فلش کارت ها و نرم افزارهای منابع که حتی قابل

استفاده در گوشی های همراه است و در برخی موسسات آموزشی مانند مدرسان شریف موجود است

استفاده گردد.

9- برنامه ریزی و نظارت مداوم توسط یک مشاور می تواند باعث تمرکز و رفع اشکالات احتمالی گردد.

بنابراین پیشنهاد می شود از مشاوران موسسات آموزشی ای که بطور منظم و هفتگی است جهت

رشد فرایند مطالعه استفاده گردد. از این جهت جهاد دانشگاهی تهران دارای مشاوره منظم هفتگی با

حضور اساتید رشته مشاوره است که استقبال زیادی از این امر شده است.

10- یکی از مشکلات و اشتباهات شایع بین داوطلبان تغییر دادن مشاور آموزشی و استفاده از منابع

پیشنهادی توسط افراد متعدد است. این کار باعث تشدید سردرگمی و افزایش اضطراب بین آنان می

شود. بنابراین بهتر است در هر رشته از مشاوران، مدرسان و قبول شدگان ترجیحا همان سال استفاده

گردد.

11- مطالعه کتب "شرح دروس"، "10 سال اخیر کنکور سراسری و آزاد"، "بانک سئوالات" و "کتب ویژه

موسسات آموزشی" می تواند مکمل کلاس باشد. البته در نحوه و میزان استفاده از آن عواملی چون

زمان فارغ التحصیلی، زمان آزاد برای مطالعه، مرتبط بودن یا نبودن رشته تحصیلی با آزمون ارشد نیز

نقش دارد که توصیه می گردد با نظر مشاور اقدام به استفاده از آنها شود.

12- معمولا در موسسات آموزشی سه ترم تابستان، پاییز و زمستان برای کلاس های حضوری تعریف

شده است که ترم سوم ویژه آزمون دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. همچنین زمان شرکت در کلاس

های حضوری باید با نظر مشاور باشد زیرا عوامل متعددی چون نوع شغل، زمان آزاد، مرتبط بودن یا نبودن

رشته کارشناسی با آزمون ارشد در آن موثر است.

13- رشته مشاوره از گروه علوم تربیتی2 و رشته روان شناسی بالینی در گروه روان شناسی متمرکز بر

درمان هستند. یعنی پیشنهاد می شود افرادی مبادرت به انتخاب این دو رشته کنند که می خواهند در

آینده درمانگر شوند. تفاوت این دو در این است که در مشاوره سروکار با افراد بهنجار و دارای مشکلات

موقعیتی است که دچار شرایط بی تصمیمی یا سردرگمی شده اند اما در روان شناسی بالینی

دانشجویان برای کار با اختلالات روانی چون: افسردگی، اضطراب، وسواس و... تربیت می شوند. علاوه بر

این رشته های روان شناسی و مشاوره با گرایش های مختلف راه را برای دانشجو جهت کار تدریس،

آموزش های عمومی، کارشناسی برنامه های صدا و سیما، نویسندگی مقالات و... باز نگه می دارد که

این امر بستگی به علاقه، خلاقیت، استعداد و پیگیری خود فرد دارد.

14- از آنجایی که سرعت و شیوه مطالعه در داوطلبان متفاوت است پیشنهاد می شود فرایند آن زیر نظر

یک مشاور طی شود زیرا زمان تست زنی، مرور، خلاصه خوانی و شرکت در آزمون های آزمایشی نقش

مهمی در موفقیت دارد.

15- در برخی موارد شیوه تدریس اساتید موسسات آموزشی تفاوتهای اساسی با هم دارد. نحوه بیان،

نوع ارتباط با دانشجو، تاکید بر منابع، نظم و سابقه کار از این جمله اند که از این بابت بررسی دقیق

درباره مدرسان خود امری مهم به شمار می آید.

16- رقابت بین داوطلبان رشته مشاوره و روان شناسی بالینی نسبت به سایر رشته ها و گرایش های

روان شناسی شدیدتر و نزدیک تر است بنابراین قبولی در این دو نیاز به تمرکز، نظارت و پیگیری بیشتری

دارد. داوطلبان این دو رشته طیفی از رشته های گروه علوم انسانی، فنی - مهندسی و علوم پایه

هستند که معمولا میان دانشجویان کلاسهای حضوری وجود دانشجویانی از رشته های فلسفه، فیزیک،

برق، الهیات، حسابداری، زبان انگلیسی، مدیریت، پرستاری، علوم اجتماعی، ادبیات فارسی، مطالعات

خانواده و... امری بدیهی است....

17- فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی معمولا جزء قبول شدگان و حتی رتبه های یک رقمی رشته

مشاوره محسوب می شوند زیرا از یک سو همانند سایر داوطلبان انگیزه زیادی برای مشاور شدن دارند

یعنی آنرا آگاهانه انتخاب می کنند و از سویی دیگر با نمره بالا در منبع زبان که عموما بالای 60% است

جایگاه خودشان را تثبیت می کنند.

18- پیشنهاد می شود تمام منابع بطور جدی و با دقت مورد مطالعه قرار گیرد و اصطلاحا با کتاب ها

آشتی شود زیرا عدم علاقه باعث عدم تمرکز می شود و این خود سبب فراموشی زودهنگام و بازده پایین

می گردد.

19- پیشنهاد می شود که روند مطالعه با یک برنامه ریزی پلکانی انجام شود. یعنی اگر تیرماه زمان شروع

انتخاب شد با حداقل4 ساعت و در ماه های بعدی به ترتیب بین 30 تا 60 دقیقه به زمان آن اضافه گردد.

اما برای کسانی که از مهر ماه شروع می کنند و در عین حال غیرمرتبط هم هستند برنامه کمی سخت

گیرانه تر می باشد و به نظر می رسد بایستی از 8 ساعت شروع و در دی ماه و دو هفته بهمن ماه به 11

تا 12 ساعت هم برسد.

20- هیچ چیزی بهتر از ثبات در مطالعه و رفع اشکالات برنامه مطالعه توسط مشاور و نظارت بر آن به

نتیجه گیری کمک نمی کند. همچنین جهت تسلط بر منابع تخصصی مشاوره بهتر است که از همان ابتدا

با یک فرد مطالعه را بصورت پرسش و پاسخ و مشارکتی اداره کرد. این کار را می توان با اختصاص حداقل

یک زمان ثابت هفتگی انجام داد.
برچسب‌ها: منابع , برنامه ریزی و نکات اساسی در آزمون کارشناسی ارشد مش

تاريخ : جمعه سیزدهم اردیبهشت ۱۳۹۲ | 14:21 | نویسنده : MOHAMAD HOSSEIN OSTOVARI |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.